bik van der pol

Bik Van de Pol, Facts on the ground [1], 2009

Sinds 1995 hebben Liesbeth Bik en Jos van der Pol tientallen projecten uitgevoerd in Nederland en in het buitenland. Ze onderzoeken de verschuiving in de artistieke productie van afzonderlijke objecten naar die van de gedeelde ervaring. Hierbij omarmen ze diverse praktijken zoals de workshop, filmprogramma’s, picknicks, en andere situaties waarbij de bezoeker deelnemer wordt van een kunstzinnige manifestatie. Bik Van der Pol zijn geïnteresseerd in utopische denkbeelden en verbinden radicale ideeën uit het verleden met het hedendaagse denken.

Voor Portscapes starten Bik Van der Pol een onderzoek waarbij de vraag centraal stond hoe de mal tot stand kwam die het nieuwe land van de Maasvlakte 2, dat als vormeloos zand op zorgvuldig gekozen locaties opgespoten wordt, zijn vorm geeft.
Zij vroegen zich met name af of poëtische of esthetische overwegingen een rol hebben gespeeld bij de start van deze typisch Nederlandse onderneming.
De kunstenaars ontwikkelden een soort ‘guided tour’ in de vorm van gesprekken met mensen die betrokken waren bij het project. In gesprek met o.m. ingenieurs, beleidsmakers, planners en milieuorganisaties doorlopen Bik Van der Pol de verschillende fases van het proces. Welke beslissingen waren uiteindelijk bepalend voor hoe Maasvlakte 2 eruit zou gaan zien en voor zijn precieze locatie? Van welke kennis werd gebruik gemaakt en hoe werd er samengewerkt naar een eindresultaat?

Uiteindelijk maakten de kunstenaars een videowerk door met een helikopter over het gebied waar de Maasvlakte 2 zal verrijzen te cirkelen en zijn omtrek te filmen. Zo wordt het onderzoeksproces verbeeld als een tekening in de lucht met de helikopter als potlood en de film als papier.

-----

Liesbeth Bik en Jos van der Pol werken sinds 1995 samen en wonen en werken in Rotterdam. Recente tentoonstellingen en projecten zijn: Xth Biennale de Lyon 2009; One Day Sculpture, Auckland New Zealand, 2009; Plug-In 28, Pay Attention, Van Abbe Museum, Eindhoven, 2008; A Format for Nightcomers, Istanbul Biennale, 2007; Fly Me To The Moon, Rijksmuseum Amsterdam, 2007; On Mobility, De Appel Amsterdam, 2005; Beyond Leidsche Rijn Utrecht, Nomads in Residence 2003; White Box New York, Loompanics, 2001; Green Naftali, New York, Trailer 2000; Museum Boymans van Beuningen, The Bookshop Piece, 1996.

[1] Gelijk aan fait accompli, wordt ook gebruikt om in bedekte termen te zeggen dat de discussie over de zeggenschap van een bepaald territorium niet meer relevant is.